poniedziałek, 14 marca 2011

Wstęp, Notka autobiograficzna


Wstęp

Współczesny świat, tworzony przez człowieka, pełen jest różnorakich konfliktów, zdarzeń tragicznych i śmiesznych. Żyjemy w permanentnej gonitwie za dobrami materialnymi, zapominając przy tym, że są jeszcze duchowe, kulturalne, wspomagające nas w ziemskiej wędrówce. Znosimy wiele uciążliwości, których twórcami jesteśmy my sami, ale także doznań radosnych, miłych, które są spełnieniem naszych pragnień i marzeń.
Środki masowego przekazu dostarczają nam codziennie tysiące wiadomości, które wzbogacają naszą wiedzę o świecie i życiu ludzkich zbiorowości. Idąc przez życie, zbieramy je dla siebie w skarbcu pamięci aby po latach sięgnąć po nie we wspomnieniach.
Korzystając z tej prawdy oraz z potrzeby serca sięgnąłem po nie, aby ocalić od zapomnienia duże i ulotne zdarzenia, mogące zainteresować życzliwych mi ludzi.
Podjąłem więc kolejną już próbę ukazania w ponad 50-ciu różnych tematycznie odcinkach człowiecze ułomności, przywary, gesty życzliwości służące drugiemu człowiekowi oraz wnioski z nich płynące. Każdy z odcinków porusza sprawy i problemy bliskie prozie życia nas wszystkich. Będę ogromnie rad jeśli cel ten uda mi się osiągnąć.
Ireneusz Cuglewski




Notka autobiograficzna

Urodziłem się 21 lipca 1925r.w Kamienicy Polskiej koło Częstochowy. Okrucieństwo wojny zabrało mi najpiękniejsze lata dzieciństwa i młodości, bowiem jestem ofiarą zbiorowej egzekucji dokonanej przez hitlerowców w dniu 7 września 1939r. w Kamienicy Polskiej. W latach 1939 - 1945  znosiłem wiele cierpień i faszystowskich prześladowań, jako przymusowy robotnik w III Rzeszy Niemieckiej. Przez ponad dwa lata przebywałem w obozie pracy Forsthaus Lag w Buer Erle koło Gelsenkirchen.
Po zakończeniu wojny wróciłem szczęśliwie do rodzinnego domu i leczyłem rany fizyczne i psychiczne. Całe dorosłe życie, poza pracą zawodową, poświęciłem działalności społecznej jako działacz kultury, przyjaciel szkoły, opiekun miejsc pamięci narodowej.
Jestem kombatantem i inwalidą wojennym, założycielem gminnej Izby Pamięci Narodowej w Kamienicy Polskiej, w której prowadzę spotkania z młodzieżą szkolną o tematyce wojennej.
Jestem autorem książki pt, "Z ciemności śmierci do blasku życia", której treścią są moje tragiczne przeżycia w czasie wojny a także książki pt. "Nieśli ludziom radość i zadumę" obrazującą moją pracę społeczną w amatorskim ruchu teatralnym w Kamienicy Polskiej, Nowej Wsi, Hucie Starej"B", a szczególnie we Wrzosowej.
Przez 20 lat byłem radnym Gminy Wrzosowa i Poczesna oraz Rady Województwa Częstochowskiego. Również ponad 20 lat jestem sekretarzem Okręgu Częstochowskiego Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych w Częstochowie, oraz członkiem Zarządu Oddziału Związku Inwalidów Wojennych w Częstochowie.
Jestem dumny ze swojej społecznej służby dla ludzi i wśród ludzi.
Ireneusz Cuglewski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz